Aktualności

Gotówka w firmie jest "passe"... 2016-07-29

Ministerstwo Finansów wprowadziło przepisy mocno ograniczające od 2017 roku przepływy gotówki między przedsiębiorcami. 
Co prawda do tej pory też był przepis nakazujący obrót bezgotówkowy przy transakcjach powyżej 15.000 EUR - jednak w zasadzie nie było żadnych sankcji za naruszanie tego przepisu, co przedsiębiorcy czasem wykorzystywali...
 
Ale teraz żarty się skończyły... Nie dość, że limit obrotu gotówkowego obniżono do 15.000 PLN, to jeszcze wprowadzono bardzo dotkliwą sankcję za jego naruszenie : uregulowanie gotówką  obowiązania powyżej tej kwoty będzie skutkować wykluczeniem z kosztów podatkowych tak zapłaconego wydatku (u nabywcy) !  Nie ma też znaczenia czy koszt dotyczyczy zakupu towarów, materiałów, usług czy też środka trwałego - w każdej sytuacji powinniśmy rozliczenia pow. 15.000 zł. przeprowadzić przez rachunek bankowy. 
 
W zasadzie można by powiedzieć, że lepiej nie zapłacić w ogóle niż zapłacić gotówką, gdyż brak zapłaty nie jest już podstawą wyłączenia kosztu :) Zaś płatność gotówkowa bezwzględnie i definitywnie uczyni z wydatku koszt niepodatkowy...  
 
Przepis nie dotyczy sytuacji, gdy tylko jedna strona transakcji to przedsiębiorca, zaś druga do osoba prywatna (konsument). Tu rozliczenia gotówkowe nadal są dopuszczalne powyżej w/w limitu. 
 
 
Osobom zainteresowanym tematem proponujemy szerszy artykuł poświęcony tematowi (PAP) dostępny TUTAJ

Biuro rachunkowe OPI w Gliwicach ul. Jasna 28
wykonanie: kotonski.pl
Menu